Nuffnang

Thursday, July 15, 2010

Project: Homemade Mee

Salam Jumaat, salam Sya'ban...
Entry kali ni saya nak berkongsi cerita tentang pengalaman membuat mee sendiri...Semua org dlm rumah ni suka makan mee..Kalau nak mee segar mcm ni kena pergi Wellington baru boleh beli..Kat Palmy ni baru je nak ada..tp saiz besar-besar dan nampak pun mcm tak bepe segar...Maka bermula-lah episod membuat mee kat rumah ni...Ni dah masuk kali ke-3 buat mee ni...

Resepi mee ni saya ambil di sini (click ya)  Web alikram.net

Saya guna " High Grade Flour"..dan saya guna pilihan resepi yg kedua- MamaFami...dan saya biarkan Breadmaker yang uli..selama 30 minit...sbb "terlampau rajin" kan...:) dan saya keluarkan dan bulatkan menjadi doh-doh kecil mcm ni..

Gambar pertama ialah adunan tepung yg dah dijadikan doh-doh kecil..
Step kedua...Rolllllll....hingga jadi nipis..roll biasa dulu baru masuk mesin ok..

Gambar-gambar tenaga kerja orang-orang tersayang yg terlibat 100% dalam membuat mee ni..Tambah2 org yg tgh study ni kan...Kena pinjam masa dia kejap..:)Thanks ye...
Lepas kita gelek/roll kita masukkan pada mesin pasta ni pd bahagian yg mula-mula..nak samakan dan nak menipiskan adunan menjadi kepingan yg cantik......(lagi elok buat bnyk kali)Lepas tu kita masukkan di bahagian yg hujung untuk memotong menjadi bentuk mee...sehingga jadi mcm gmbr bawah ni..

Lepas dah berjurai-jurai jadi mcm mee..kita masukkan dalam air rebusan..maksudnya kena panaskan air siap-siap masa nak buat mee ni okey..:)

Gambar di atas ialah dlm proses merebus mee. Sekejap je rebus mee ni..dlm 5 minit je...sambil kacau-kacau sedikit. (Dalam air rebusan ni saya masukkan 2 sudu minyak masak dan secubit garam).

Taddaaa..ni lah rupa mee hasil usaha-usaha org-org tersayang...Mama luv u all...:)


Kira-kira sejam baru selesai semua...dlm 4 cwn tepung saya dpt hasil 1.6 ~almost 1.8 kg mee..Alhamdulillah..
Syukur pada Allah...

Lepas kita keluarkan dari air rebusan tu, kita kena basuh dgn air sejuk dan biarkan sekejap...kemudian, gaul dgn minyak masak skit..dan sedia untuk disimpan dlm peti..Tapi tak leh lama-lama..dalam 3-4 hari jelah..sbb kita buat tak campur ape2 yg membuatkan mee ni thn lama skit..

Dan yg paling penting..Pasta maker nilah..

Ok sekian..nak mula kerja-kerja rumah dah...Wassalam dan selamat mencuba

8 comments:

Wanieyra said...

salam pagi

best juga kalu dpt makan jika buat mee sendiri. saya pun ada maker tu tp tak reti nak guna, bila dah tgk bersemangatlah pulak

nUr said...

nadiah pun suuuuka sangat dengan mee, especially yee mee. sehari makan mee (mee maggi tak masuk list;p) tanpa makan nasi pon tak kisah, hehe

ilarazali said...

wow bestnya laaa. mcm mudah plak eh. tak yah nk risau haram ke apa bila buat sendiri ni kan. puas hati plak tu!!!

lama dah tak nmpk pasta maker tu tau. zaman kak ila kecik dolu ada laa. hehehe.... tu dpt 4 bgkus tu nk msk mee apa? nnti interprem sini ek. hehehe

Musliyana said...

Wanieyra
salam pagi dan salam kenal...
a'a..mmg bersemangat bila nak makan..Buatlah wanie..best..acceli simple je..mula2 je kot rasa mcm susah skit...

Nur-Nadiah..
Betul2 nadiah...ada hari akak puasa tu...akak buat mee je berbuka..ala..mee pun karbo kan..guna tepung buat roti..

Kak ila..
tulah..masa nak buat mula2 takut berbeno...rupa2nye mudah je..cuma dah 3rd time ni br dan nak amek gambar..kalau tak tak sempat2 pun..

Saya pulak kebetulan ada kedai buat sale 50%..tu yg beli..kalau tak mahal nak mampus sini..msia ada yg RM50 je kan? dah buat sebungkus..mee mamak..buat sahur..pastu tak sempat nak snap..masuk perut..:)

misah said...

Dyn, teringat masa kecik2 dulu, kalau nak makan mee ni mak yg buat. sbb masa tu mee ni org c1n4 yg buat. nak cari mee melayu susah, so mak buat sendiri la. kalu dia buat, habis jiran tetangga dia bg. Masa tu kami kecik2 cam najla ngan najmi tu la, lepas mak merebus mee tu kami makan begitu saja tanpa kuah atau digoreng..mmg sedap. tu pasal mee belum lagi kalau mak buat laksa sendiri. Fuhhh..berjela plak comment. Teringat zaman kecil2 dulu.

Musliyana said...

kak misah...

xpe2..teringat memori lampau..berjela2 pun saya tak kisahlah kak..seronok baca pengalaman org..mee ni kan terkenala dgn org cina...mesti best masa tu..teringat zaman kanak2 yg tak de langsung masalah

lady zaini said...

dah lama dapat recipe mee dari kaknani tapi tak terbuat pun...sebab takder noodle maker tuh..huhu~
nantila bila dah ada masa...

geram tengok, nampak sangat malaysia :)

Musliyana said...

kak zakiah...

nnt bila2 ecah dah besar skit..mesti dia eronok jugak buat..sbb mcm playdoh pun ada bila kuar jadi mee...