Nuffnang

Thursday, September 3, 2009

bila dia mula belajar...

Kisah ini terjadi sebelum bertolak ke wellington (jemputan berbuka puasa di rumah Duta Malaysia) last Saturday....

Conversation 1:
" Mama, kaklong nak pakai tudung boleh?"
"Tudung Kaklong yang selendang tu kan dah kecik..nnt kita beli baru kat Malaysia"
"Kaklong nak tudung mcm mama tu..yang letak subang-subang tu,
yang tarik-tarik kat ats kepala tu..
(Subang= panggilan anakku untuk brooch)


Aku jadi serba salah..dah anak nak pakai tudung..nak belajar..tak kan nak halang..Islam dah menetapkan kaum hawa menutup aurat..dan rambut adalah aurat..Mmnglah dia akan pakai sekejep..bukak sekejap..buat ini proses pembelajaran..kalau dia tak belajar macam mana...lagipun budak sebesar 4 thn...So I agreed with her...let her knows..Let her learns the process..

Alhamdulillah...dari pagi sebelum bertolak, hinggalah malam semasa solat Tarawikh, barulah dia buka tudung tu...tu pun bila suami kata " Kaklong ok ke?,kalau dah panas nak buka tudung bg kat mama nnt"...So masa dia bermain dgn rakan2 Palmy kat Rumah Jemputan tu baru dia buka..Satu proces yang lama I think for her...



Sempat bergambar sebelum mendengar ceramah "ROAD SHOW PALESTEIN" di Vic Uni, welly

Dia belajar lagi semalam...Kali ni belajar puasa..hari ke 13 Umat Islam dah berpuasa...dia baru nak belajar berpuasa...

Conversation 2 :
" Najlaa, cepat breakfast..we are going to School now..."
"Mama, Kaklong tak nak mkn hari ni..Kaklong nak puasa.."She said
"Are u sure???"
"Yes..."She answered
" Kaklong tahu ke puasa,kalau puasa kita tak boleh makan" (dalam hati kecil seorang ibu masih berfikir..dia hanya minum susu je pagi tadi)
"Kaklong tahu.." She replied

So I just hantar dia ke kindy tanpa bnyk tny...
11.45 pg..I fecth her at Kindy..and ask

Conversation 3:
"Kaklong ok ke?..Kaklong dh mkn belum"
"Ok..Kaklong tak makan lagi..Kaklong puasa"...stated her
"Kita nak hantar abah kat Massey ni..so mama tak bawa ape2 mkn inside the car ok?, Petang nnt baru kita boleh mkn tau..Buka puasa masa Maghrib nnt"
dia angguk je...

Conversation 4:

"Mama...Kaklong hungry ni...Kaklong nak mkn ayam goreng tu..yang dlm oven tu..Pleaselah mama...call abah tny..Kaklong nak mkn ni..Mama please..Kaklong dh tak larat jalan dah ni"(sambil nangis-nangis)
Hubby dah ckp sebelum ke Massey, nnt kalau anak nak mkn bglah..baru first day...
Tapi saje je aku melambat-lambatkan process untuk dia berbuka...
Tangisan dah semakin sayu..

Lastly aku izinkan...so jam 1 .45 tgh dia berbuka...
Dengan wajah gembira...dapat makan ayam goreng tu...


7 comments:

NOHA said...

comel je najla pakai tudung.nampak cam dah dewasa je.

Miss dizzy said...

sweet nye... ^_^ bestla klu dpt anak cm anak kak diana.. =D

Musliyana said...

noha...
kalau bgtau dia..dia nak pakai selalu lah ni...

khuzai..
Ala..ntah2 anak khuzai nnt lagi comey...Kena sabar bnyk2 nak didik diorg ni...khuzai..akak try buat tepung pelita inspirasi khuzai semalam..

nUr said...

yeay, najlaa' da start belajar puasa;D

akak, balik msia nanti beli tudung comel2 kat dia, hehe

misah said...

alhamdulillah...comeynye...bila bertudung. bagus tu dia sendiri nak belajar berpuasa..semoga menjadi anak yg solehah.

Anija, said...

Salam Diyana,
seronok dengan keletah anak2 kan.. She's so sweet..

Musliyana said...

nur..

a'a..nnt akak kn carik tudung saiz dia..

misah...
bolahlah start puasa half2 je..at least biar dia belajar jugak kan

anija...
a'a..bila makin besar lagi seronok dgn keletah diaorg