Nuffnang

Saturday, August 30, 2008

LAST:Jalan2 di Welly : Cable Car and Botanic Garden (day 2)

Lepas melawat zoo..kami naik bas balik ke town..lunch sebab dah lapar sangat...kali ni mmg mkn di kedai...we all lunch at ISTANA MALAYSIA...(http://www.istanamalaysia.co.nz/)

Tengah tunggu makanan
Alhamdulillah sedap..and price dia pun ok..hidangan tengahari kami dari menu express lunch...Rupa-rupanyanya owner Istana Malaysia dah 20 years kat NZ ni..and berasal dari Gombak, Selangor. Segala rempah ratus yang digunakan untuk memasak di restoran ni mmg diimport dari Malaysia..

After lunch..we all ke Welly Cable Car..sebab nak ke Botanic Garden kena naik Cable car..Kali ni kami tak naik bas untuk kesana..kami berjalan kaki...penat jugak sebenarnya..but its ok...sambil2 window shopping kedai2 di sepanjang jalan..he..he..

Bergambar dalam cable car
Lepas naik Cable Car....sempat bergambar dengan cable Car sendiri (as picture below)..Actually bulan 3 dulu kami dah ke wellington cable Car bersama-sama some of Malaysian kat sini (Family bro Ziad&sis Ila, family bro Khairul&sis Yati, Family bro Zabidi&sis Syam, Family bro Yazrin&sis Lela and Family bro Jaafar& sis feeza)...tapi disebabkan sesat dalam perjalanan nak ke Cable Car...and melawat dlm Botanic Garden tak habis lagi..so hubby and I decide nak pegi lagi..nak cover area yang tak cover lagi la konon-kononnye...

Area yang kami decide nak melawat kali ni ialah Rose Garden...Dalam perjalanan ke Wellington kali ni..part ni lah yang paling memenatkan...nak ke Rose Garden..kami kena melalui jalan yang agak curam...sebab Rose Garden ni dekat area bawah skit..so kami pun..jalan lah..masa on the way kami ke Rose Garden..ada yang melepasi kami dengan muka keletihan..(diaorg naik bukitlah ..sbb kami jalan ke arah curam).Nasib baik Najmi di dalam stroller waktu ni..15-20 minit kami pun sampai kat Rose Garden...Najlaa dah agak penat waktu ni..

Then kami terus cari toilet/washroom sbb nak ambil wudhu' nak solat..sbb tak solat zohor lagi...Alhamdulillah..sini ada toilet for family...baby pun siap dgn facilities tersendiri...Hubby pun survey tempat nak solat..Kami solat kat atas jalan sebelah pokok2 rose, berlatar belakangkan Rose..Indahnya ciptaan Allah..(cuma yang sedihnye..waktu tue rosenye tak de..sbb dipotong...mungkin pihak garden ada kaedah penjagaan tersendiri untuk masuk Spring nnt)

Kawasan tempat kami solat yang berlatar belakangkan pokok2 rose yang dipotong

gambar anak-anak di Cafeteria yang ada bunga-bungaan di Rose Garden

Bukan setakat Rose je ade..mini waterfall pun ada..its nice and romantic place for me

Last posing from my daughter before we all mendaki bukit balik naik ke Cable Car

Lepas habis solat..berhenti rehat, makan dan sebagainya..kami pun bersedia naik ke Cable car balik...

Me : Abg, jalan ni je ke ade nak naik...sunyi je..sbb ape tak de org pun
Hubby: Ntah..yer kot..abg tengok org naik ikut sini..jalan yg lebih mudah kot..
Me :Ya Allah..penat ni...jauhnya kita excercise kali ni

Mmg agak menggerunkan jln tu..sbb masuk hutan skit..jalan skit..agak gelap..kiranya kami umpama "Treasure Hunt" kali ni...yang paling untung kat sini..Najmi..sbb dia mmg mengantuk dan dh tertidur pun bila naik " kangaroo pocket"...and Najlaa dah ngadu penat kat abah...dia pun dh naik stroller...Ditengah-tengah perjalanan..I bgtau hubby stop sekejap..sbb penat dah ni...and najlaa pun nak minum susu...and I stop terduduk...and one of Kiwi people said(kebetulan dia ada di situ),

Kiwi's : you have another minutes to go...
Me : (just smiling and laughing)..sbb dh penat sgt..sampai tak terkata apa...

Dipendekkan cerita..setengah jam kami sampai kat atas..and segala urat-urat and kaki pun dah lenguh-lenguh yang amat sangat....Alhamdulillah..jalan je kat atas..cable car dah ada..and tgh tunggu penumpang...kami terus naik and cable car pun jalan...

Tak habis lagi perjalanan kami kat situ...lepas sampai di stesyen Cable Car di Lambton Quay..kami berjalan lagi hingga ke Te papa Museum (tempat parking kereta)...Last conversation hubby and I to be displayed at this blog,

Me : Abg..slow skit jalan tau..kaki dah tak larat ni...
Hubby : (sambil berjalan)..tempo ni ok..
Me : a'a..ok...slow and steady...(dalam hati..Ya Allah..cepatlah sampai kat parking)

On the way ke tmpt parking kete di Te Papa Museum..we all sempat jamu mata kat kedai2 sekitar Welly, pastu jamu selera kat Nandos..Kami bertolak balik ke Palmy dari Welly lbh krg pkl 5 ptg. Begitulah perjalanan kami serba sedikit yang dpt dikongsikan bersama sahabat2 sekalian.

(Maaf dari Anugerah Nurani..sbb kebanyakan gambar Mama, Najlaa and Najmi je..hubby cameraman nye..Thanks to my beloved hubby sebab bawa kami semua berjalan-jalan di Welly kali ni..)

1 comment:

Shada said...

salam,

best tengok Najmi duk dalam kangaroo pocket tu.