Nuffnang

Saturday, August 2, 2008

Pasar dan Memorial Park

Today(Saturday)...pagi-pagi lagi dah cakap dekat hubby nak pergi pasar di Albert St...konsep pasar ni macam konsep pasar malam di Malaysia..cuma disini urusniaga dijalankan pada waktu pagi..seawal jam 6 pg.actually sepanjang we all datang NZ ni..tak pernah ke pasar lagipun...bila plan nak pergi selalu je ada hal yang tak dpt dielakkan..selalu beli sayur-sayur and fruits dekat Pak N Save (one of shopping store here)..so hari ni mmg excited skit la nak ke pasar...tapi confirm nak pergi pasar pun dh dekat pukul 9pagi..memandangkan keadaan cuaca alhamdulillah..(tiada hujan,walaupun mendung).Here one of pics dekat pasar sini..Byk jugapeniaga-peniaga di sini Chinese..


Lepas habis " shopping' kat pasar we all ke Memorial Park..Memorial Park ni terkenal sebagi tempat jual-beli kereta terpakai...konsep jual beli kereta terpakai di Memorial Park ini ialah empunya kereta meletakkan kereta di Memorial Park (sabtu dan ahad sahaja) dan pembeli yang berminat akan datang melihat kereta dan kemudian menghubungi tuan punya kereta. Kemudian empunya kereta akan datang ke Memorial Park dan proses urusniaga dijalankan tanpa agen atau orang tengah..Segala maklumat mengenai kereta selalunya ditampal di cermin kereta. selain membeli kereta terpakai disini..antara alternatif lain yang terkenal disini ialah melalui online di tradeMe dan auto-trader. Ada jugek yg beli kete kat kedai used-car, tp harga biasanya lebih mahal sikit..

gambar kereta-kereta terpakai untuk dijual



gambar di belakang : antara deretan kereta-kereta terpakai untuk dijual



Maklumat tentang kereta yang nak dijual biasanya ditampal seperti ini

Buat peminat kereta Honda..especially encik Saufi (kete ngko pun ada kat sini.$3900 aje..maklumat kereta ni sila rujuk gambar sebelum ni)


sekian untuk kali ini

4 comments:

Suzi said...

Salam.
kat Adelaide ni pun ada gak pasar macam tu....chinese juga ramai yg jadi penjual. jarang juga pi sana walau tak jauh dr rumah coz org ramai.Kdg2 kereta beratur sampai 1/2 km...hg memang murah...brg2 terpakai pun ada....

Musliyana said...

salam suzi..dyn pun baru first time pegi...time dyn p pasar tu pun dh dekat kul 10..kalu awal...rasanya ramai...tapi mmg mrh la..syur2 kat situ...

Tie said...

Bestnya dpt gi pasar negeri mat salleh ni... Ada jumpa sayur/buah pelik ke...

Musliyana said...

salam kak tie..

ada jugak jumpa sayur2 pelik kadg2..besar macam Giant pun ada..kecil pun ada..but bila syur yg kita biasa nampak besar..tetiba nmpak kecik..cute je..