Nuffnang

Thursday, September 4, 2008

Program Memasak Iftar Malaysian

Semalam Khamis merupakan hari "busy yang amat sgt" bg saya...kalu diikutkan dlm plan to do list..khamis mmg bnyk benda nak buat...

Dlm plan to do list:

1. gi kelas ESOL
2. sampah-sarap (sebab khamis turn area kami untuk lori ambil sampah)
3.Program memasak MALAYSIAN ( sempena iftar di massey university)
my task: potong sayur2 and buat agar2
4.attend demo memasak "chocolate fudge" kat kindi sbb sabtu ni ada PLANT FAIR-3.15pm
5.antar plant pot my daughter
6. Antar baking kat kindi (put in baking box)
-buat baking on wed

DAY:WEDNESDAY

Hari Rabu sebelum bermulanya hari sibuk bagi diri sendiri...pagi tu start 8.30 am saya dah siap2 buat baking for my little princess's box..saya decide buat cup cake je..so buat cup cake Rasberi raisin...lepas dah alang-alang buat cup cake..disebabkan dalam hati menebal nak buat icing untuk cake (untuk belajar-and my first try) saya buat icing sekali...Pics below adalah gambar2 yang dapat saya kongsikan bersama sahabat-sahabat sekelian...This is my first try playing with the icing...

Rasberi raisin cup cake
I put two colour (pink and yellow-original colour )
" RIVERDALE PLANT FAIR"..this cup cakes will be donated for the fair
Alhamdulillah..menjadi jugak icing kali ini

Lepas habis buat cup cake...Kak Nina singgah rumah kejap..nak ambil halia katanya...so tny menu ape berbuka akak hari ni...Kak Nina said Nasi Ayam..lepas kak Nina balik..my hubby pun request nasi ayam juga untuk berbuka hari ni..so call pula kak nina tanya resepi ayam dia..sbb Nasi Ayam dia mmg sedap...so bersilat la di dapur lepas habis buat cup cake tue..So memasak pula menu berbuka untuk Hari Rabu...


So selesai buat cup cakes tu..untuk task yang ke 6..Untuk program memasak Iftar family yang terlibat kali ni..( Family Bro Din and Sisi Nina, Family Bro Izzat and Sis Linda , Family Bro Yazrin and Sis Lela and my family)..just 4 families...nnt untuk Khamis seterusnya family lain pula...( pembahagian tugas ni telah di buat semasa makan-makan Malaysia yang lalu)mlm tue (Rabu) Kak Linda call ckp untuk esok (Program Memasak Iftar) nasi dia akan masak..dan ayam di rumah dia and Kak Nina..my family and Lela's Family masak agar-agar, pepedom(ntah betul ke tak ejaan ni), sayur2..Rabu malam,Lela msg (text) tny nak pergi kelas esol tak?so I decide tak pergilah kot (masuk ni dah dua kali ponteng- sorry to Christine)memandangkan sibuk malam Rabu tidur pukul 1 pagi..sebab asyik memotong sayur...

DAY : THURSDAY

Lepas habiskan potong sayur2 and buat agar2.terus siapkan baking box Najlaa and pot plant dia..takut terlupa..pastu Bro Din antar udang untuk sayur...tgh siap2 nak ke kindergarten Najlaa..kak Linda call...(rumah dia no electricity..dia nk check dgn rumah saya, tapi rumah saya ada) so my hubby and me decide..tukar location untuk memasak..masak kat rumah saya je..lepas antar Najlaa di Kindi..jumpa Pam( one of teacher there)...tny untuk demo memasak "chocolate fudge" petang ni..Pam said" I think demo will start now, from 1pm till 3.15pm" so terus saya decide tak jadi attend demo memasak tu..I said sorry to Pam I can't attend it because we International need to cook at home..tapi saya tak explain detail pun tentang Iftar..takut dia tak faham..but she said ok..you have done well (maksudnye sbb saya bawa baking box la kot..)..so from my to do list ( red word)..bnyk dah cancel..so tak la teruk sgt.

1. gi kelas ESOL
2. sampah-sarap (sebab khamis turn area kami untuk lori ambil sampah)
3.Program memasak MALAYSIAN ( sempena iftar di massey university)
my task: potong sayur2 and buat agar2

4.attend demo memasak "chocolate fudge" kat kindi sbb sabtu ni ada PLANT FAIR-3.15pm
5.antar plant pot my daughter
6. Antar baking kat kindi (put in baking box)-baking on wed


Then start lah program memasak IFTAR kali ni..menu: nasi putih-ayam masak kicap-sayur campur-papedom (sorry kalau tersilap eja) and last but not least agar-agar...Kami memasak and berbuka sekali..Terpaksa memasak 2 rumah..Nasib baik rumah saya dan rumah Lela dekat..so di rumah Lela masak sayur dan kuah kicap..dirumah saya goreng ayamh dan kuah kicap..So cepatlah skit prosesnya..Agar-agar telah saya siapkan semalam dan pagi tadi..Saya tak sempat nak snap ape2 gambar sebab sibuk memasak...masa berbuka meriah sgt walaupun 4 keluarga aje..yelah..dengan budak-budak...teringat pulak suasana kampung di rumah Tok dulu-dulu...Kalau masa nak raya..memang meriah..sebab Tok (mak sebelah abah) cucunya 50 orang lebih..sekarang..dah ada cicit dekat-dekat 11 orang dah...

Ok cukup coretan saya yang dapat saya kongsikan bersama untuk kali ini...

Ramadhan Karim ~ diyana~

No comments: